Det är märkligt att man ska känna sig som en urvriden trasa efter varje kursträff. Tur att jag hade löpardojorna med mig denna dag. Ut i härliga Stadsskogen för 5 km löpning. Härligt höstfriskt och tankar skingrades. Pling! Tänk om man ska ta med sig eleverna i skapandet av resurssidan. Tänk om de kan få i uppgift att samla fakta om det nationella provet, sammanställa detta och presentera för åttorna. Fast det är klart då kanske Frenne får mindre cred, eller kanske mer? Lite för läskigt kanske? Nej det var nog mest en tanke. Men eleverna ska med på tåget. Frågan är bara hur?

Däremot tänker jag testa Issuu om jag törs... Vi håller på att jobba fram en medie- och kommunikationsprofil på skolan. Gissa vem som äger projektet? Det blir en perfekt uppgift för dem. De skriver ett reportage, en essä (för de vassaste) eller någon annan typ av text som lämpar sig för tidningsformatet, med tillhörande bilder. Därefter publicerar de i Issuu. Detta redovisas. Kanske ska svensklärarna bedöma det språkliga? När mallen är fast kan innehållet lämnas mer fritt, tror jag. Dags att sova på saken och vrida lite till.
Hörs!  
Lisa
9/16/2010 06:08:11 am

Mina löparskor fick sig också en duvning. Jag sprang, tänkte, sprang och glömde bort både tid och sträcka. Vips så blev rundan längre än vanligt!

Tycker det låter som en mycket bra idé med Issuu - och klart du törs! Men innan språklärarna ska bedöma kanske eleverna och du ska titta på texterna tillsammans? Eller be eleverna bedöma varandras? Då vrider du till skrivandet ännu mer. Metakognition???

Vrid dig nu inte i sängen!

Reply



Leave a Reply.