Fan också!
Jag var helt övertygad om att det var bra att vara friend med elever man undervisar. Noga dock att ha dem i en egen mapp, limited profile. Så långt allt bra. Startar en grupp med klassen, en 9:a. SO och svenska ska diskuteras. En tredjedel av gruppen går med och är entusiastiska. Nio tjejer och en kille. Dom är på. Jag börjar lägga ut förtydliganden om läxan och bra att tänka på-info. Kan inte låta bli att bli besviken. Vad trodde jag? De vill inte alls snacka skolarbete på FB. Trodde att det var smart att möta dem där de är. Nåja kanske är lite tidigt att utvärdera projektet. Jag kör på. En tredjedel är ju en tredjedel.
Lisa
10/3/2010 06:02:04 am

Du är skyldig att följa kursplaner i jobbet, det förstår inte alltid eleverna. Men kursplanerna, trots att de är styrande, är ganska fria på sätt och vis. Vad händer om du visar eleverna kursplanerna och släpper tanken fri i rummet? Hur skulle de vilja lägga upp undervisningen? Kan de till och med ta ansvar för varsin del? Har de några idéer? Kanske värt att testa? Ibland kan man vinna mycket genom att göra tvärtom!

Reply
Lisa
10/4/2010 04:11:31 am

Eller varför inte prova skoltidning på nätet? Bloggar?
Den som vågar vinner alltid något, även om det går åt pipan...

Reply
10/4/2010 05:30:35 am

Vad vill de prata om då? Jag tycker det är helt fantastiskt att en tredjedel av dina elever vill prata med dig på sin fritid!
Kanske söker de ett helt annat samtal än det kring läxor. Kanske hoppas de på en vuxen att kunna prata om allt möjligt med?(men det kanske inte du vill) Hur blir det då? Hur pratade ni när du drog igång det?
Verkar jättespännade- ge inte upp. Kanske fler ansluter sig, eller så blir det nåt bra mellan dig och de som är med.

Reply
Lisa
10/4/2010 07:53:24 am

Ger mig, får väl gå in i FB för att se vad FB kan erbjuda. Hittills känner jag nog inte för att diskutera skola och undervisning där, tror mer på att det är ett lätt forum för korta inlägg utan större eftertanke. Men håller med Karin, att en tredjedel är bra! Långt bättre än jag trott.

Reply
10/24/2010 09:59:50 am

Hello friend, just wanted to tell you that your blog is very good, the images they use are nice and very well explained information, your blog is different, thanks for all, greetings!

Reply



Leave a Reply.