Hemkommen från jobbet och tisdagsnedstämd, som vanligt efter arbetslagsmöte. Vi har diskuterat LPP och det råder en begreppsförvirring utan dess like. Vi har alla en egen definition och ingen vet vilken som är den rätta. Aldrig får vi känna oss nöjda med det vi gör. Var finns det pedagogiska ledarskap vi lärare behöver? Jag förstår syftet med LPP och jag tycker att det är en bra idé att medvetandegöra vad vi gör och hur eleverna ska nå målen.
  Men hur ska jag hinna? Det finns ingen tid att strukturera och formulera detta. Jag undervisar i praktiken i fem ämnen. Om jag offentligt ska formulera en LPP för varje arbetsmoment och publiceraa den för elever och föräldrar på UNIKUM. Det faller på sin egen orimlighet. Tala om för mig när jag ska göra det? Och på detta matriser. Hur formulerar man dessa i alla fem ämnena. Vem kommer att läsa dem? Och på detta IUP. Jag behövs i klassrummet bland mina elever. Jag behöver vara där glad, utvilad och motiverad. De behöver mig. Blir det verkligen bättre med dokumentation, dokumentation och dokumentation???
Lena Ekbom
10/5/2010 05:58:29 am

Ja, vi var i samma forum som ni, fast en skola bara lite längre bort. Intressant att ni verkade ha samma diskussioner om ämnet Lpp som vi ängade tid till på vårat pedagogiska möte. Ja, för vem gör vi det? Det måste finnas en bättre lösning inom det här området som bara känns förvirrande. Vi på vår skola lever dessutom kvar i tiden av pappers och kopierings stadiet. Vad är UNIKU? men så hände någonting vi fick höra att vi ska få vara med i ett pilotprojekt i Unikum andan, ser sakta ljuset i den mörka tunneln inom området ppm och iup.Men jag håller med dig, löseri med tid är det!

Reply
Lena Ekbom
10/5/2010 06:02:45 am

Såg att det blev lite fel, jag menar Lpp och Unikum, sov gott!

Reply
10/5/2010 06:17:24 am

Kan bara hålla med, man blir så trött!
Precis som du skriver har det varit bra att medvetandegöra både eleverna och oss själva om målen och vad som skall bedömas.
Men det finns liksom inget slut på dokumentatinonskraven. Är väl den berömda pendeln. Känns ibland som om vi dokumentrar för dokumentrandets skull!
Och nu får vi dras med Björklund och hans unkna kunskapssyn i en mandatperiod till

Reply



Leave a Reply.