Efter handledning börjar något växa fram. Resursen ska vara en sida om min undervisning, alltså något att bygga vidare på i all oändlighet. Det kommer att växa fram. Förhoppningsvis ger det mig den struktur jag så väl behöver. Att den kommer ge så mycket mer inser jag förstås, men har lite svårt att se en slutprodukt av högst förklarliga skäl.

Resursen att arbeta med i höst och den jag kommer att redovisa i examinationen blir troligen en resurssida för (mig), elever och föräldrar. Den kommer att handla om det nationella provet i svenska och förberedelserna inför det. Erfarenheten har lärt mig att eleverna i år 9 funderar över och oroar sig redan på hösten för provet i februari.

Jag vill lyfta över ansvaret för förberedelserna inför provet till eleverna. Det kräver en resurssida där de kan ta del av informationen kring provet. Den ska både kunna ge en kortare översikt, men ska även erbjuda fördjupad information om eleven eller föräldern önskar detta. Jag tänker mig att det ska finnas obligatoriska och behovsanpassade övningar. Vad behöver du träna på? Kanske ska eleverna få möjlighet att skatta sig själva, för att medvetandegöra vad denna behöver träna mer på. De gör en självskattning och presenterar denna för mig.    
9/16/2010 01:04:34 am

Låter som en helt fantastisk blogg.Suveränt att lyfta över en del av ansvaret på eleveran. Ska bli spännande att följa hur den växer fram:-)

Reply
Åsa S
9/21/2010 07:11:32 am

Kul att läsa dina funderingar - låter verkligen spännande - själv har jag ju precis börjat min resa och jag känner att det spritter av lust att skapa - kommunikation, samarbete, motivation och verklighet!

Reply



Leave a Reply.