En före detta elev som nu går sista året på gymnasiet besökte mitt klassrum idag. Ett kärt återseende! Det pedagogiska ledarskapet i klassrummet skulle studeras. Hon visade mig sina medhavda (ambitiösa) frågor om lärande, lärstilar och om huruvida läraren är en förebild. Som alltid när någon annan person kliver in blir man lite nervös och tänker lite extra på hur man är och vad man gör.

Jag funderar över min lärstil. Jag är inte nöjd. Fan att man aldrig får känna sig nöjd. Jag kan ju leda, eller? Att man är dränerad på energi efter en dag och att det kan kännas så futtigt det man gör. Fokusera på K:et i ITK sa någon. Möt eleverna i deras värld och ta den och dem på allvar. Jag går runt hela dagarna och tar mina elever på allvar och möter dem till viss del på deras arenor. Just nu funkar det inte nåt vidare.

En tycker att jag försöker bli kompis. En annan tycker att jag låter mig smöras för. En tredje kan inte skilja på personligt och privat. En fjärde känner sig inte längre trygg i mitt klassrum.

Nej tillbaka till Björklund och ordning och reda. Nolltolerans och inga mobiler i klassrummet. Vet hut! Klipp dig och skaffa ett jobb! Som han gjorde i filmen G. Vad hette han nu igen? Han som knarkade? Katederundervisning och opersonliga kufar till lärare som säger -SO är lätt. Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Eller varför inte Three strikes then you´re out. Eller nåt. Det ska vara lite ont i magen att sitta på lektion.

Det Björklund inte har förstått är att pliktmänniskorna är ett utdöende släkte. Framför oss har vi generation lust och de tänker inte klippa sig och skaffa ett jobb, för hur KUL är det. Inte heller kan en lärare kliva in i ett klassrum och få respekt så där bara. Inte ens en duktig lärare som vill och gillar sitt jobb. Fokusera på K:et, jag vet inte jag.

Klippt mig har jag just gjort. Kanske ska skaffa mig ett (nytt) jobb.
 
Lisa
12/7/2010 07:17:10 am

Varför tänker jag Ceasar Millan? Han, den lille hunddomptören, som bara genom att ställa sig framför hundarna möts av respekt och underdånighet? Som höjer huvudet stolt, tar ett djupt andetag och låter stunden, kroppsspråket och tystnaden tala?

Och varför tänker jag att du, med nyklippt eller oklippt hår, säkert lyckas du med?

För du har två öron, en mun och en reflekterande hjärna! Du lyssnar mycket, du talar mindre, du reflekterar och ifrågasätter hela tiden.

Hur många lärare gör det?

Reply



Leave a Reply.